tirsdag 30. oktober 2007

Hola;)

Har naa klart aa laere meg pittelitt spansk, er ganske vanskelig... Mange rare lyder og ulogiske ord!! Men men, gaar ivertfall fremover med det;) Naa har jeg begynt med spraakskole paa formiddagen isstedenfor paa ettermiddagen, mye mer praktisk!
Paa torsdag flyttet jeg til vertsfamilien min, var veldig rart... Noe helt annet aa bo der enn hjemme hos mor... Forstaar ikke saa veldig mye av det de sier, men forstaar stort sett hva det gaar i, en kan vel egentlig si at alt er annerledes i vertsfamilie og i Ecuador enn i Norge...! Familien jeg bor med er mor, Marcelia, far Olger, og 3 jenter, Danila (10), Tatiana (12) og Anabell(14). Huset "vaart" er ganske annerledes enn norske hus. Taket er av bolgeplater, dassen har problemer med aa virke, en skal hive dopapiret i bosset, ellers saa tetter en doen... Maten er VELDIG annerledes, forste middagen i vertsfamilien var kumage- og tarmer... Visste ikke der og da hva jeg spiste, men edel fortalte meg det etterpaa naar jeg beskrev det... Var omtrent som aa spise brusk, mn var ikke noe godt!! Frokosten er ganske enkel i "min" familie, stort sett brod eller boller med enten syltetoy eller ost... Men de er veldig flinke til aa variere drikka her!! Har mye fruktjuicer, som de presser/lager selv! Te, youghert og kaffe, for forste gang i mitt liv synes jeg at kaffe smaker godt(er egentlig ikke kaffe da, melk med en t-skje kaffepulver og sukker, men lukter ivertfall kaffe;)) Jeg har heldigvis faatt eget rom, deilig aa vaere for seg selv av og til! Kan bli litt heftig med all den spansken som jeg ikke forstaar og jeg maa slaa opp i ordboka annenhvert ord jeg vil si... Men det gaar fremover for hver dag;)Er en veldig kjekk familie jeg bor hos, veldig hjelpsomme, glade og snille. Mye tulling og toysing, humor og latter;) Trives godt der!!
Tror at allerede bare en uke her nede gjor at jeg setter mer pris paa norge og paa alt det vi har... Ser at jeg er "rik" i forhold til mange her... Forste dagen i vertsfamilien ville de ha telefonnr mitt, da jeg tok frem mobilen for aa legge inn deres nummer, utbrot den elste jenta: Bonita(Betyr fin)! Min gamle mobil... Her en annen dag oppdaget hun mp3-spilleren min, og sa da (paa spansk)oj, en mp3!?! WOW!?! Kan jeg faa hore paa den???!
Ser ogsaa folk paa gata som enten tigger, eller gaar aa graver i sopla til resturanter... Og her i Cuenca er det ikke saa store forskjeller paa fattig og rik, men det er ganske tydelig mange ganger at en er fattig og rik... For eksempel kan en stor villa vaere omringet av hoye gjerder og med vakter omkring, mens ved siden av kan det vaere ei lita ronne uten vinduer, tydelig fattigfolk som bor der... Ganske trist... Er saa faelt aa mote paa tigere paa gata, spesielt barn.... Politiet er saa korrupt her nede at en kan betale seg fri, her paa lordag hadde naboen fest (noe som omtrent skjer hver helg...) de spilte saa hoy musikk at vi kunne hore hele teksten inni huset, og vi bor paa andre siden av gata 3-4 hus oppforbi!! Marcelia ringte da til politiet ivertfall 1 gang.. Naar politiet kom skrudde de bare opp lyden paa musikken og brydde seg ikke om at politiet kom.. Tror foresten ikke politiet gjor noe saerlig for aa stoppe dem heller...
Paa lordag fylte Maria 19 aar saa da maatte vi ute aa spise, ogsaa vaste litt undt i "down town";) Var ganske koselig;)
Provde aa legge ut bilder naa, men var ikke saa veldig vellykket... Skal prove igjen..
Ellers vil jeg si at jeg savner dere alle hjemme, rart aa tenke paa at dere er paa andre siden av jorda... Og at hos dere er det midt paa svarteste natta... Men tenker ivertfall endel paa dere;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEI CATHRINE!! Hørres ud som dokk har d bra?! Kutarmer hørrtes jo fristande ud!!;) Ja forskjellen mellom fattig å rik e enorm her åg.. men d vise kje så godt ude i gadå.. Alle e så opptatt av fasaden sånt.. Eg har jo den utdaterte mobilen i forhold t dei! d e litt kult:) Me greie kje heilt å bestemma oss for kor me e i denne verden, e ein mix av alt! USA, Europa, Russland, Asia og arbiske land..
Har du d bra på språkskule? Me storkose oss ikkje akkurat! Håbe dokk har d bra, å hils t dei andre!

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon