mandag 3. desember 2007

Esmeraldas;)

I helga har vi vaert paa Esmeraldas, det ligger ganske langt nord paa kysten her i Ecuador. Etter en busstur paa 8 timer kom vi endelig frem!! Atacames var vaart endelige maal. Det er en liten by helt paa kysten, sikkert en veldig turist plass, men jeg tror vi var de eneste der som ikke var Ecuadorianere, turistsesongen var visst i februar. Men det merkest ivertfall at vi var de eneste turistene, for vi fikk ganske mye oppmersomhet kan du si... Paa stranda og paa bussturen hjem var det begge plasser en stor familie som stirret paa oss, ikke vet jeg hvorfor men... Er ganske irriterende!! Jeg klarer ikke forstaa hva som er saa spesielt med oss!!! Paa bussen ble jeg saa provesert at jeg spurte hva det var, for da hadde hele familien stirret paa oss sikkert et kvarter, da ble de saa flaue at di holdt opp en liten stund... Ellers var det noen som provde aa kysse meg, de roper masse rart etter oss, inviterer oss paa middag og mye annet... Virkelig plagsomt!!
Men stranda var ivertfall sdom en drom!! En saann type strand som du ser i bladene til reiseselskaper, en enorm sandstrand, masse bolger, baatturer, juice, frukt og masse annet;) Var deilig aa oppleve varmen, men er veldig glad for at vi bor oppe i fjellene sor aa si det saann;)
Paa fredag var vi i barnehagen og tok masse bilder av barna, skal legge dem ut neste gang jeg er paa nettet, de er saa sote;) Foresten saa var det en veldig kjekk dag i barnehagen paa fredag!! Laererne var veldig aktive og danset med barna, noe de satte pris paa;)
Jeg og Aase Mari reiste tilbake til Quito i gaar, mens de andre kommer idag, dagen i dag har vi brukt paa sykehusbesok fordi Aase Mari har faatt kjaeledyr(lopper), vi var saa heldige at vi fant en engelsktallende ecuadorianer (de er det ikke mange av!!) Og han hjalp oss fra den ene legen til den andre!! For aa si det slik, saa er ecuadorianske sykehus ganske likt de norske, en er kasteball fra den ene til den andre... Enda vaere er det naar alt foregaar paa spansk... Men det ordnet seg tilslutt, men vi maa tilbake imorgen tidlig igjen... stress... Etterpaa var vi litt rundt aa kikket paa en parade, for denne uka er det feiring av Quito. Men saa visste vi plutselig ikke hvor vi var, for dette er virkelig en stor by!! Her bor det 2 millioner mennesker og sikkert like mange biler. Men etter en taxitur rundt kvartalet fant vi en taxi som forsto hvor vi ville... Men vi klarte det tilslutt ivertfall;)
I lopet av de siste dagene har vi truffet paa saa utolig mange snille og hjelpsomme mennesket!! Tror det er en som sender dem i vaar vei ja;) Som f.eks han paa sykehuset, han var med oss rundt omkring i nesten 2 timer, det hadde aldri skjedd i Norge!! Er et utrolig gjestfritt og hjelpsomt folkeslag som deler med seg selv om de har lite og kunne aller helst trengt det selv!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vel, dere får i alle fall oppmerksomhet... her i japan er det veldig uhøflig å stirre og hvis folk tar kontakt med deg på gata på noen måte er det veldig unormalt... Lykke til med av-lopping!

siri sa...

heipåduu!
hvis eg lukke augene, så føle eg veldig at eg e der me dåkke.. ser for meg alt du skrive i mailen, spesielt bussturene;)

men off, hils masse te åse mari og spør om hu fekk tipset mitt om eucaluptus-greiner;)

gla i dåkke alle! stor klem